دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
کد خبر: 1178985
۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کودک و فضای مجازی

حوزه/ کارشناس تربیت گفت: انتقال ارزش زمانی محقق می‌شود که والدین نیز انسان اخلاقی باشند و صرف گفتار نباشند چون در برخی از مواقع والدین رفتاری و عملیاتی اقدام نمی کنند.

دکتر سیده زینب رضوانی، کارشناس تربیتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: برخی از اصول به صورت فطری بر روی انسان‌ها اثر گذار است به همین خاطر مسائلی که در جهان رسانه ای به القا می شود افراد را جذب می‌کند.

وی ادامه داد: جاذبه های موجود در فضاهای مجازی و جایگاهی که به طور مجازی به فرزندان داده می‌شود از جمله علل جذب فرزندان در فضای مجازی است.

خانواده درمانگر با بیان اینکه در جهان رسانه‌ای شده هم می‌توان ارزش ها را انتقال داد، تصریح کرد: اگر ما در واقعیت و در روابط خانوادگی مواردی مانند حریم‌ها، احترام‌ها، جایگاه‌ها، عقلانیت و استدلال، صحبت های منطقی و... را در تعامل با فرزندان مان داشته باشیم، می توانیم ارزش های اخلاقی و دینی را به به فرزندان مان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه آشنایی والدین با فضای مجازی، چالش ها و آسیب های آن ضروری است؛ زیرا در این صورت می‌توانند جایگزین هایی برای آن داشته باشند، گفت: بسیاری از والدین می‌دانند که اوقات فراغت فرزندان شان با فضای مجازی سپری می‌شود اما اوقات فراغت جذاب تری برای فرزندان شان جایگزین نمی‌کنند و فرصتی را برای اینکه با فرزند شان باشند قرار نمی‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در جامعه اسلامی برخی مسلمان هستند که هدف، برنامه ریزی و مدیریت زمان در زندگی ندارند و بدیهی است فردی که هدف و برنامه ریزی برای خودش ندارد نمی‌تواند ارزش ها را به فرزندانش منتقل کند.

وی اظهار کرد: بزرگان ما گاهی ساعت ها با فرزندانشان مباحثه می کردند و استدلال های علمی بیان می‌کردند تا عقلانیت آن‌ها رشد پیدا کند و تفکر نقاد شکل بگیرد؛ اما امروزه برخی فرصت یا حوصله‌ای برای این کار ندارند.

رضوانی با تاکید بر اینکه آشنایی والدین با فضای مجازی و پیدا کردن جایگزین برای آن از اصول مهمی است والدین باید رعایت کنند، گفت: اگر اصول انسانی را در روابطمان با دیگران (همسر، فرزند و...) رعایت کنیم آن‌ها تعامل با مرا دوست خواهند داشت.

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» بیان کرد: وقتی به انسان کرامت می‌دهیم، احترام می‌گذاریم، در جایگاه هایی از آنان نظر خواهی و مشورت می‌کنیم، به آن‌ها بها می‌دهیم و با برنامه‌ریزی به نیازهای آنان می‌رسیم آنان نیز وابسته و مرید ما می‌شوند و می‌توانیم روی آنان تأثیر بگذاریم.

خانواده درمانگر یادآور شد: آشنا بودن والدین با دنیای فرزندان، ارتباط گیری درست و پایبندی به اصول اخلاق به والدین کمک می کند که حتی در جهانی که توسط رسانه ها تسخیر شده است نیز ارزش های خودشان را انتقال بدهند.

وی تاکید کرد: البته این انتقال ارزش زمانی محقق می‌شود که والدین نیز انسان اخلاقی باشند و صرف گفتار نباشند چون در برخی از مواقع والدین رفتاری و عملیاتی اقدام نمی کنند. زمانی که فرزندان ببینند که والدین برنامه ریزی هایی برای خود دارند، طبق آن عمل می‌کنند، گام به گام جلو می‌روند و به اهداف خود نزدیک می‌شوند فرزندان نیز یاد می‌گیرند چگونه به اهداف خود برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha